U celiakie je důležité doplňovat vitamíny

Celiakii provází velice často poškození tenkého střeva. To neumožňuje vstřebávat potřebné vitamíny a minerály. Proto mu musíme trochu pomoct. Člověk postižený celiakií většinou přijímá méně vlákniny, železa a kyseliny listové, než je zapotřebí. Všeobecně se doporučuje pro osoby postižené touto nemocí, vyšší konzumace ovoce a zeleniny.

Nedostatek kyseliny listové může být nebezpečné pro vývoj buněk a nízkou produkci červených krvinek. Dostatečné doplňování kyseliny listové je důležité hlavně pro ženy, které se snaží otěhotnět, nebo pro ty, co už těhotné jsou. Kyselinu listovou najdeme v mnoha oblíbených potravinách, jako je špenát, kapusta anebo citrusové plody, luštěniny a také játra.

U celiaků se také špatně vstřebává důležitá minerální látka – vápník. Jeho nedostatek zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. Doplnit vápník můžete hlavně prostřednictvím listové zeleniny, jogurtů a mléka, také tvrdých sýrů a opět luštěniny.

Kromě vápníku a kyseliny listové trpí celiaci na nedostatek vitamínu D a vlákniny. Vitamín D je důležitý pro vstřebávání vápníku. Pro všežravce se doporučuje vyšší konzumace ústřic, rybího tuku, jater a pro vegetariány žloutek. Vlákninu potřebujeme proto, abychom správně trávili potravu. Vlákninu najdete hlavně v pohance, rýži, prosu a opět starých známých luštěninách.

Celiakie je nemoc, kterou prozatím neumíme léčit. Správným dodržováním diety si ale můžeme pomoct. Jak jste mohli vidět velké množství věcí, budete muset začít konzumovat ve větším množství. Tato nevýhoda se ale může brzy stát výhodou. Naučíte se množství nových receptů z listové zeleniny, pohanky nebo špenátu. Neberte nemoc jako katastrofu, ale jako výzvu a šanci žít jiný, možná i o trochu lepší život. A pokud někdy dostanete chuť na sušenky, jednoduše najdete vhodnou alternativu pro celiaky.


<< Zpět na články