Co jíst když ne lepek

S alergií na lepek i celiakií se lze naučit žít. V současnosti existuje velké množství bezlepkových produktů, jako jsou housky, chleba i rohlíky stejně tak nejrůznější druhy mouky a dalších pokrmů. Cena je samozřejmě vyšší, není ale závratná. S touto nemocí tedy lze žít i bez vyšších finančních nároků. Můžete ale vyzkoušet i jiné typy potravin, které chutnají velice dobře, ale mnozí z nás je prozatím neznají. Pojďme se tedy podívat, kde je a není lepek.

Stručný přehled potravin s obsahem lepku

Bezlepkových potravin je všude kolem nás vypsáno mnoho, na co si ale dávat pozor, to vám málokde vypíšou do detailu. My se tedy v následujících řádcích o něco podobného pokusíme. Měli byste si dát pozor především na produkty, které jsou typické na obsah lepku a pak také na ty, kde se nachází lepek ve skryté formě.

Potraviny s obsahem lepku: pečivo (rohlíky, housky, chléb, preclíky, koláče), dorty, perníky, oplatky a sušenky, palačinky, lívance, vločky, knedlíky (pakliže jsou vyráběné za pomoci běžné mouky), strouhanka, těstoviny (špagety, penne, vřetena, kolínka aj.), piškoty, krupice a mnoho dalších potravin primárně spojovaných s obilnou moukou.

Potraviny, kde se objevuje lepek ve skryté formě: paštiky, uzeniny (salámy, párky, klobásy, buřty, špekáčky apod.) – mnozí prodejci ale nabízí i bezlepkové alternativy, kečupy, dressingy a omáčky (sojové omáčky, tatarské omáčky a jiné barbecue omáčky a dressingy), bujóny, čokoláda, nugát a karamel, cornflakes, želé a želatinové výrobky, marmelády, mléčné produkty, pakliže jsou zahuštěné pšeničným škrobem, pudingy a zmrzliny a další.

Alternativní obiloviny bez lepku

Již naši prarodiče znali množství potravin, které lepek neobsahovali, jenže jsme na ně tak trochu zapomněli. Následující výčet potravin je vhodný pro bezlepkovou dietu i běžné každodenní vaření.

Quinoa – poměrně novinka, má lehkou strukturu a jemnou ořechovou chuť.

Proso či jáhly – velice známá potravina, na kterou jsme v poslední době poněkud zapomněli.

Pohanka – další takovou potravinou je pohanka, která se perfektně hodí do rajčatových a jiných polévek, dodává jim tak neobyčejnou chuť.

Amarant (česká název je laskavec) – v obchodě lze sehnat jako mouku, semínka, ale také vločky.

Hnědá rýže – je velice vhodnou alternativou za bílou rýži, která je prochází procesem rafinace, což pro naše tělo není nejlepší. Lze koupit také vločky z hnědé rýže, což je vhodnou alternativou za běžné vločky.

Bezlepkové těstoviny

Polenta – kukuřičná mouka

Oves a ovesné vločky (je důležité sledovat, zda jsou produkty skutečně bezlepkové, mnohdy totiž oves obsahuje i přidanou pšenici)


<< Zpět na články