Dovozce bezlepkových potravin

Máte či nemáte celiakii

Lepek je skutečně zrádný. Nemoci s ním spojené jsou pro člověka skrytým nebezpečím. Už jenom proto, že se jedná o nemoc, která nejde vidět hned, ale projeví se teprve po nějakém čase. Další komplikací je samotný fakt, že lepek je v současnosti prakticky v každé druhé potravině. Více jak třetina postižených o své nemoci neví a je velice pravděpodobné, že se o ní ani nikdy nedozví.

Nemusíte k doktorovi, vystačíte si i sami

Test, který vám udělá lékař je pravděpodobně přesnější, ale i tak budete čekat minimálně tři týdny, než se dozvíte odpověď. Místo toho se můžete otestovat sami. Jak? Vysaďte lepek ze svého jídelníčku na čtyři až šest týdnů. Jedině tak zjistíte, zda jste či nejste celiaci, popř. zda máte, či nemáte intoleranci lepku. Během této doby byste měli pocítit uvolnění, únava by měla postupně odeznívat a střevní problémy taktéž. Pokud se po této době, tedy po měsíci a půl opět vrátíte k lepku a pocítíte stejný stav jako dříve, můžete si být jistí, že s vámi není něco v pořádku. Pozor ale, i zdravý člověk se po této době bude cítit lépe a po návratu k lepku můžete cítit starou známou únavu. Je tedy důležité rozlišovat jen drobnou odchylku od normálu a skutečně intenzivní prožitek.

Co okamžitě přestat jíst

Odpověď zní logicky – lepek. V čem všem se ale lepek nachází? Lepek, či gluten, se nachází v semenech některých obilovin. Nejhůře jsou na tom produkty z pšenice, kterých je v současné době převážná většina. Pšenice se totiž až z 80 % skládá z lepku, je obsažen v menší míře také v žitě a ječmenu. Vyvarovat byste se tedy měli především pšeničné mouky. To, že musíte eliminovat pečivo je poměrně jasné, ale už méně zřejmé mohou být některé druhy uzenin a dokonce i mléčných produkt. Je proto důležité vědět, co jíme. Lepek je v dnešní době všude kolem nás, jeho vysazení pomůže nejen celiakům, ale i zdravým lidem. Největší jistotu tedy budete mít teprve v okamžiku, kdy se necháte udělat kompletní testy na celiakii.


Objevte chuť bezlepkových potravin Schär


<< Zpět na články